Minnen.


Det är inte ofta jag tänker på att jag varit sjuk. Det är ändå tre år sedan nu. Hela  t r e  år. Hur många är det av er som följt mig sen jag var sjuk? Vet att många av er hittade hit via Aftonbladet.

Men det var inte det jag skulle prata om. Jag skulle ju prata om minnen. Det är som sagt inte ofta jag tänker på att jag varit sjuk. Eller tänker på att jag faktiskt fortfarande inte ens är friskförklarad. Men ibland ploppar det upp tankar och minnen. Minnen som kanske inte är de just självklara.

Jag minns till exempel hur det kändes när de hade satt in kanylen i armen på mig, och hur de skulle skölja blodkärlet med först koksalt och sedan cellgiften "vargtass". Så fort sprutan blev ihopkopplad med kanylen, och sköterskan sakta började trycka ut cellgifterna blev det ett sådant tryck att man faktiskt kände hur vätskan nästan forsade från armvecket och uppåt i armen. Man kände varje liten "luftbubbla", varje litet extra tryck. Och sen lev armen alldeles kall...



 


Kommentarer
Postat av: Sara

Jag är en som följt med sen Aftonbladet. Har inte haft någon anledning att sluta :) Du är inspirerande och verkar vara en riktigt go tjej. Sköt om dig!

2011-10-31 @ 13:31:12
URL: http://thesassis.blogspot.com/
Postat av: Iréne

Samma här, sen jag såg bloggen på aftonbladet. För mig är det 19år sen ganska precis på dagen som jag fick min diagnos. Nästan svårt att förstå att det är så längesen, så gammal (31år) har jag väl inte blivit...;)

2011-10-31 @ 14:07:44
Postat av: Camilla

Jag har med följt dig från aftonbladets tid, från kampen mot cancern, flytten till radhuset och sedan den jobbiga tiden med uppbrottet med ditt ex. Och nu få läsa om dina resor, dina syskonbarn och renoveringen av din lägenhet.



Tänk så mycket som har hänt under dessa tre år. Både med och motgångar.



Stor kram till fina dig! <3

2011-10-31 @ 14:17:05
URL: http://fullfartmedtvabarn.blogg.se/
Postat av: Mia

Hej! Jag har följt dig sen aftonbladet. Vill bara säga att du inspirerar och har gjort det sen jag har börjat läsa din blogg. Så tack så mycket =)



//Mia

2011-10-31 @ 14:50:13
Postat av: Emilie

Jag minns inte hur, men jag hittade din blogg strax innan aftonbladet. Jag följer dig fortfarande via bloglovin, det är så härligt att se dig så frisk och levande! Fortsätt skriv! Kram

2011-10-31 @ 15:53:02
Postat av: Kamilla

Hej, jag hittade dig inte på aftonbladet, men det kan inte ha varit lång tid efter som jag trillade in här. I slutet av 2008 elller kanske början av 2009. Anledningen var ju tråkigt nog sjukdom, som du vet!

Jag känner igen dina minnen, med sprutan och känslan i armen. Dessutom vet jag att så fort de började spruta in cellgifterna så fick man smaken i munnen.

Det där med känslan i armen lider jag fortfarande av, så fort dom ska spruta in nåt där så gör det jävligt ont. Var på datortomografi i fredags och jag fick be dem sätta ner kanonen på lägsta fart, så jag klarade det denna gången! Så denna veckan går i väntans tecken. Var på återbesök i början av okt, och det var en ny läkare. I vanliga fall brukar läkaren möta en med ett leende på läpparna, men som sagt, det var en ny läkare. Alla blodprov var bra men hon ville för säkerhets skull skicka mig på röntgen. Det ska man ju vara glad för, givetvis, då jag ju iallafall undrat hur dom kan se eländet på enbart blodprov.

Nåväl, minnen gör sig påminda, om hur det var att få cellgifter. Vill inte igenom den skiten igen. Så som du förstår väntar jag och hoppas.

Kram på dig

Kamilla

2011-10-31 @ 18:11:30
Postat av: JohannaMariaMs

Kamilla - Som du säger, vad visar blodproven egentigen? Mina läkare (för jag har aldrig samma) säger att man ser ingenting på blodproven om det inte skulle vara så att sjukdomen gått ganska långt. Jag krävde att få göra en röntgen för att jag ville vara säker. Återfallsrisken för mig är liten, men det får inte den där ängslan att försvinna ändå.



Jag hoppas verkligen att ni får beskedet att det inte är någon fara, att det bara var en rutinkoll, så att du kan få återgå till det normala och må så bra som bara du kan! Att slippa tänka på mer på skiten som ändå dagligen besöker våra tankar..



DU finns i MINA tankar!



Massa kramar

2011-10-31 @ 20:08:42
URL: http://johannamariams.blogg.se/
Postat av: Felicia

Jag hittade hit via aftonbladet och har klickat in på din blogg nästan varje dag sedan dess. Tycker det är jättekul att se hur mycket du har förändrats, och gillar starkt den personliga prägeln du har på din blogg - inte många som skriver så från hjärtat så som du gör. Kommer fortsätta att läsa så länge du skriver!

Kram

2011-11-02 @ 11:30:18
URL: http://iaom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0