Återbesök


Nu har jag äntligen fått min kallelse till till Hematologen! Det blir tisdagen den 9:e november klockan 10:30. Har väl inte så mycket att ta upp egentligen, annat än att jag skulle vilja göra en  r ö n t g e n när det är dags för mitt nästa besök som borde bli i mars någon gång.

Jag vet att min läkare anser att det inte är nödvändigt då mina prover och tester alltid varit bra. Men jag litar inte riktigt på det där.

För det första så säger inte ett blodprov så mycket egentligen. Det visar i alla fall inte att sjukdomen är tillbaka, om det inte har gått väldigt långt vill säga.

För det andra så går de mycket på mitt allmänna tillstånd: hur jag mår, viktnedgång, svettningar osv. Inga av dessa symptom led jag av innan jag fick min diagnos.

För det tredje
så finns det risk att de inte känner eventuellt svullna lymfkörtar. Jag hade en tumör som satt under min vänstra armhåla, mot bröstet till, som de inte kunde känna, men som de visste att jag hade för de sett den på kontrast-röntgen.

För det fjärde (heter det ens så??) Jag gick till en läkare för att jag ville undersöka den knöl jag hade på min axel, men jag fick berättat för mig att det "bara" var en fettknöl. Fick sen göra ett ultraljud av knölen av en annan läkare som bekräftade att det faktiskt var en fettknöl. Ville endock ta bort knölen för att det var just en knöl! Bad om operation för att ta bort den men det tyckte läkaren var onödigt, "personer lever hela livet med dessa knölar och det är inte  a l l s  farlig!". Men operation blev det. Jag låg på operationsbritsen och skulle precis få lokalbedövningen då två sjuksyrror kom in och sa att de tyckte att det var minsann en liten knöl att operara bort.

Jag tror knappast att någon av dessa berörda personer vet om att jag faktiskt var sjuk. Att "fettknölen" faktiskt var cancer.

Så nej. Jag litar inte riktigt på sjukvården eller på deras tester.


Kommentarer
Postat av: johanna

Hej Johanna! Tänkte bara skriva eftersom det var ett tag sen. Jag skrev kommentar förut och fick svar via mailen från dig osv. Jag hade samma stits som dig med separation från pojkvän osv. Tänkte bara skriva att jag är glad att du ser ut att må bra och hittat lägenhet osv! :) Ha det bra! MVH Johanna

2010-10-15 @ 17:51:01
Postat av: Anne

Stå på dig och ställ krav på röntgen och allt du vill att dom ska kolla !!!

Tyvärr har jag också erfarenheter att man inte riktigt kan lita på vården o dessa läkare..allt handlar om att spara pengar och det inte får kosta för mkt per patient. Sorgligt men sant!

Den som ställer krav har större chans att få den hjälpen man behöver. Ha gärna med en anhörig som extra stöd som också kräver att du ska ha röntgen etc...

Hoppas nu allt går bra på återbesöket hos hematologen!



Ha en underbar helg!



Kramisar Anne

2010-10-15 @ 20:00:25
Postat av: Katarina

Lycka till Johanna! Du gör rätt i att vara misstänksam mot sjukvården. Vi måste vara lite besvärliga och "gåpåiga" för man känner ju sig själv bäst, eller hur? Hoppas allt går bra på hematologen. Kram!

2010-10-15 @ 21:15:12
Postat av: Miwa

Jag förstår dig, jag är själv likadan. Jag gjorde en röntgen i maj och den visade ingen cancer, så skönt. Några veckor senare kände jag en liten knöl i bröstet men tur var att jag gjort röntgen innan så jag kände mig lite lugnare. Knölen var inget att oroa sig över och nu är den borta.

Jag blev nervös över knölen i bröstet eftersom bröstcancer finns i min släkt.



2010-10-15 @ 21:40:29
URL: http://miwis.se
Postat av: Camilla Vidrik

Hej skrev till dig förrut för vi hade varit på samma avdelning och oxå haft non hodgkins. Oroar mig oxå för att det bara blir blodprover. Känner efter hela tiden efter knölar och så. Svårt o släppa. Behöver inte oroa mig säger dom. Nu har det inte gått så lång tid ändå. Hur många ggr har du fått röntgen efter sista behandlingen? För det kan väl inte bara vara blodprover hela tiden? :/

2010-10-15 @ 21:55:42
Postat av: Camilla

Det kan vara skönt att propsa på undersökningar, om inte så kan du släppa tankarna på sjukdomen för ett tag.



Massa kramar ifrån mig! <3

2010-10-15 @ 22:34:04
URL: http://fullfartmedtvabarn.blogg.se/
Postat av: JohannaMariaMs

Camilla - Jag gjorde min sista röntgen för två år sedan. Tror jag gjorde den ca en månad efter min sista kur. Så därför känner jag att det är dags nu... Har inte blivit erbjuden att göra en till då min läkare som sagt anser att det inte behövs. Nu tror jag ändå att allt är lugnt, att röntgenbilderna inte visar något, men för att lugna mig själv och för att JAG ska må bättre så vill jag göra det!

2010-10-15 @ 22:34:19
URL: http://johannamariams.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Hej Johanna! Jag förstår precis att du vill veta via din röntgen att du mår bra. Själv var jag på mammografi i dag igen. Men det är skönt att det görs flera kontroller efter min bröstcancer som jag är frisk ifrån. Har ju bara ett bröst som de får klämma ihop och röntga. Men svaret kommer om några veckor. Du gör rätt i att stå på dej och kräva det du vill ha hjälp med när du ska till doktorn.

Förstår till fullo att du inte litar på sjukvården det gör jag ej heller helt med allt som hänt senaste tiden med min exman som hade levercancer och genomgick levertransplantation som lyckades efter andra försöket och han tillfriskna så smått och kom till en vårdavdelning där de inte gjorde sitt jobb då han ramlade som vi tror ur sängen och smällde i pannan och näsan. Det gjordes ingen skallröntgen direkt utan när han försämrades och hamna i koma. Då fanns det inget att göra åt blödningen i hjärnan han låg några dagar i respirator men den fick släckas ner till slut med oss anhöriga runt om. Så nu är jag ensamstående mamma till min 15-åriga dotter.......

Men vi ska fixa detta med hon och jag!

Fick i går veta av obducenten att dödsosaken var skallskadan det är lex maria anmält, men tyvärr får ju inte min dotter sin pappa tillbaka.



Du Johanna jag har läst din blogg länge såg den första gången i aftonbladet då jag själv genomgick min cancerbehandling för 2½ år sedan och jag följer den så ofta jag kan fast har inte hunnit sista tiden då så mycket annat ska ordnas med.

Grattis till att du blivit moster och Grattis till den nya lägenheten!! Kram:))

2010-10-16 @ 00:45:00
Postat av: Tildaf

Jag tycker du gör rätt i att kräva saker!

Själv krävde jag röntgen när jag misstänkte att jag hade njursten "Nej, men det är väl oooonödigt, du ska veta dessutom att kontraströntgen är obehagligt", "neeeej, det är bara gas! Rör på dig mer så går nog smärtan bort", "Neeeej, det är bara PSYKISKT!", "Jaha, känns det som värsta urinvägsinfektionen? Ja det finns ju inga bakterier i ditt kiss men vi kan ju ge dig antibiotika ändå" jo för det är ju jättebra att äta antibiotika i onödan och dessutom hade det inte hjälpt smärtan så vad spelar det då för roll? Min läkare behandlade mig som om jag var nån knarkare som bara ville ha smärtstillande piller! Sen när jag flera månader senare äntligen fick komma på röntgen hette det att jag hade "världens finaste njurar som det inte är något fel på alls, oh nej, de ser finare ut än i biologiboken!!!". Men 2 veckor senare ringde de och berättade att jag hade 6 stenar i vänster njure. Kul med tanke på att jag redan under plågor pinkat ut 3!

2010-10-17 @ 18:13:08
URL: http://tildaf.wordpress.com
Postat av: Jessica

Jag håller med alla andra att det är bra du ställer krav. Jag har alltid tänkt att det är sjukt dåligt att de tyckte det var konstigt att du ville ta bort "fettknölen". Tänk om du hade lyssnat på dom, tycker det är synd att de inte vet ngt för de skulle allt veta det egentligen.



Men tack för en bra blogg och hoppas du har en trevlig söndagskväll :) Kram

2010-10-17 @ 21:44:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0