P-piller, mens och barn..

Jag började äta p-piller när jag var 16 år. Hade från början regelbundna blödningar som kom som vanligt. Efter några månader bytte jag till dom pillren jag äter nu. Mensen uteblev det första halvåret, sen kom det lite oregelbundet. Hur som, jag fick blödningar, även fast dom kunde vara väldigt oregelbundna. 

Jag har fortsatt att äta mina piller under hela min kur, och jag har även haft blödningar under sommaren. Men det var först när jag och Patric började om det som jag insåg att jag vet inte när jag hade mens sist. Jag tror att det var i mitten av sommaren någon gång. Jag vet att jag inte är gravid. Men för ca två veckor sedan slutade jag med mina piller, just för att jag vill att mensen ska komma igång igen. Jag vill veta att allt är som det ska, och att jag fortfarande kan ha möjligheten att få barn. Jag vet ju att det finns många risker med cellgifter, man kan bli steril, även fast det kanske inte är så vanligt. MEN risken finns..

Det som känns jobbigt är att när jag tidigare glömt att ta ett piller har jag fått en liten mellanblödning. Den blödningen kom typ 1-3 dagar efter ett glömt piller. Nu är det 2 veckor sedan sista pillret.  Jag vet att kroppen inte har återhämtat sig helt, och det känner jag av, men det här är ett sådant orosmoment för mig. Min högsta önskan är att kunna få barn. Mitt och Patrics barn..

Som sagt, jag vet att det tar tid för kroppen att återhämta sig, men VA FAN! Jag vill ju bara veta att allt är som det ska! Trodde aldrig att jag skulle säga att jag LÄNGTAR tills jag får tillbaka min mens!

Kommentarer
Postat av: erika

jag håller tummarna att den kommer snart!!!!!

2008-10-16 @ 15:42:54
Postat av: Stina

Jag håller oxå tummarna för er. Följer din blogg som en tok för jag tycker att du är mkt stark. Ska snart själv ha barn, har blivit satt till i slutet av December. Är det inte december snart? är min tanke konstant.

2008-10-16 @ 16:01:42
URL: http://chokladpuffen.blogg.se/
Postat av: Bella

Hoppas du får tillbaka mensen! Har faktiskt också hoppats på mens flera ggr förut, men pga annan sjukdom. Finns det ingenstans du kan kolla upp det hela och kanske få ventilera dig lite, hos någon kunnig? Kram

2008-10-16 @ 16:23:21
URL: http://grymmabella.blogg.se/
Postat av: Lotta

Oj vad förvånad jag blev att du hade svarat på min blogg :D Vad glad jag blev!

Vad kul att du märkte skillnad med franböjaren. Själv skulle jag som sagt inte klara mig utan den.



Hoppas verkligen att det ordnar upp sig med din mens! Håller tummarna för det!!

Även om jag inte genomgått någon behandling så som du, så kan jag ändå känna lite oro för den där dagen då man vill ha barn och ska sluta med p-piller (som man levt på sen man blev byxmyndig).. Helt sjukt alltså..



Hoppas du haft en bra dag! Kramar

2008-10-16 @ 16:57:32
URL: http://lottadahlberg.blogg.se/
Postat av: elmida.se

Håller tummar och tår att mensen kommer tebax snart!

2008-10-16 @ 17:59:26
URL: http://elmida.se
Postat av: julia

Usch jobbigt med såna här tankar, tycker helt klart att du ska prata med nån...! Det har jag gjort ang min ryggmärgsskada och hur det påverkar att kunna få barn osv... Det är så otroligt viktigt att kunna prata med nån och få ställa de frågor man har!



Jag håller tummarna!!!!

STOR kram

2008-10-16 @ 18:40:08
URL: http://livetsomsjuk.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Du kan be dem ta prover... Jag har fått göra det...

2008-10-16 @ 19:30:46
URL: http://sandystardust.blogg.se/
Postat av: Therese

Hej!

Känner igen din oro. Har som du haft samma sjukdom. Blev sjuk sommaren-97 och gick igenom cellgiftsbehandlingar i 6 månader. Håll ut, allt kommer bli bra man får bara ha lite tålamod. Ibland kan jag ångra så att jag inte förde dagbok under behandlingstiden, därför följer jag din blogg slaviskt. Ang. barn, jag var rädd att skaffa barn till enbörjan o hittade på ursäkter hela tiden. Min läkare tryckte på ganska rejält o bedyrade att det inte skulle vara nån fara. Det tog 3 år, december-01 föddes vår första pojk och 2004 kom vår andra pojk, men då hade kroppen fått komma igen och jag hade även jobbat lite emellan. Idag får man nästan nypa sej i armen för att kunna tänka på vad man har gått igenom. Så var stark! Jag håller tummarna för dej o din Patrik. Lycka till!

2008-10-16 @ 21:08:03
Postat av: Kristina

Hej hej!

Jag vet inget om hur kroppen reagerar efter en behandling som din..men för några år sedan slutade jag med mina piller och det tog väldigt lång tid innan min mens kom tillbaka (ett par månader faktiskt). Med det ville jag bara säga att även om det tar lång tid så behöver inte det "betyda" något. Efter allt du gått igenom senaste tiden är ju kroppen som i chock också, så försök bara slappna av och fortsätt vara så positiv som du är och tänk glada tankar så kommer säkert allting tillbaka till det vanliga snabbare än du anar!

Ha en skön fredag och en härlig helg med vovven och killen :-)

Kram från kristina

2008-10-16 @ 21:18:16
Postat av: Jenny

Hej!

Jag håller med Kristina. Det är fullt normalt att det tar lång tid innan man får tillbaka mensen efter att man slutat med pillerna. Än så länge behöver du nog inte oroa dig, även om jag förstår att du gör det

2008-10-16 @ 22:42:10
Postat av: Jenny N

Hej!

Har inte läkarna sagt om du kan få barn framöver?

Eller om du kommer få tillbaka mensen?



Jag hade ju livmoderhalscancer och fick ju strålningen på livmodern.

och i kombination med cellgifterna så har det gjort så att jag alldrig kommer få mens igen och jag kommer aldrig att kunna bli gravid.

Och det suger att jag inte kommer kunna bära min älsklings barn, men vi nästan förlikat oss med tanken på att leva utan barn.

Finns ju liksom inte så mycket att välja på för oss(adoption ej möjligt pga detta plus annat).



Vi har dock skaffat en katt ;-)



Men kolla med läkaren vad som gäller för dig!

Hoppas verkligen på det bästa!

Kram

2008-10-17 @ 13:20:03
URL: http://calanthe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0