Fråga


Jag fick en fråga tidigare av Lina om vilken typ av Non-Hodkins jag hade. Svaret på den frågan är att jag har inte den blekaste. Har aldrig lagt det på minnet. Läkaren berättade det för mig vid första läkarbesöket när det konstaterades att jag behövde cellgifter och inte strålning, men jag har inte lagt det på minnet.

Så tyvärr kan jag inte svara på den frågan. Det var aldrig relevant för mig. Jag fick informationen om att det fanns extremt många undergrupper inom Non-Hodkins, och att jag hade "turen" att bli drabbad av en typ av Non-Hodkins där prognosen var väldigt bra. Att jag efter min behandling så gott som säkert skulle bli frisk, och att återfallsrisken var väldigt liten.

Jag är ledsen att jag inte kan ge dig ett mer konkret svar än så. Är så ledsen över att du ska behöva genomgå skiten, vill du prata så är det bara att slänga iväg ett mail, det är tre år sedan jag var mitt i mina kurer, jag har allt väldigt färskt i minnet, men jag har även fått distans till det.

Men jag vet att jag saknade verkligen någon att prata med under min sjukdomsperiod. Någon som verkligen förstod. Som själv upplevt hur det är att få cellgifter, hur det känns när koksaltet, och gifterna sprutas in i armen. Hur det känns när håret ramlar av, bortdomnande fingertoppar, hur håret i näsan försvinner så snoret rinner utan att man kan kontrollera det. Hur ont man får i ryggslutet av Neupogena-sprutorna, hur ögonen "kleggar igen", hur torr man blir i munnen och hur dåligt man faktiskt mår.

Det förstår inte riktigt en anhörig på samma sätt som en cancer-syster eller cancer-bror, om de nu inte själva varit/är drabbade...


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tänk vad mycket du varit med om! Och tänk hur mycket starkare det gjort dig! Riktigt kul att du börjat blogga igen :)

2011-07-18 @ 18:04:38
Postat av: Elin

Å kommentaren var från lilla jag :)

2011-07-18 @ 18:05:44
Postat av: Jennifer Åhlfors

Hej! Sökte runt lite på google och hitta din blogg och Skulle verkligen uppskatta svar på detta! :)

vart hade du din non-hodkins knöl?
nämligen så att jag vart på vårdcentralen 4 gånger bara denna månad och det är ingen som tar några prover på min böld dom gissar bara runt och ger mig olika saker att testa..
Kände du av något av din cancer tidigt och hur mådde du under tiden?

Vill veta vad som kanske kan hända..

2013-07-08 @ 11:16:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0