Svenska hjältar 2011

BLOGGAR OM SIN SJUKDOM Johanna Moll, 21, är nominerad till Aftonbladets pris ”Svenska hjältar” för bloggen om sin kamp mot cancern. Med den har hon peppat och berört många andra sjuka och deras anhöriga.

Johanna Moll har fått stöd av sambon Patric Moe under sjukdomstiden.

Nu är det återigen dags för Aftonbladets jakt efter årets Svenska hjältar. Jag blev själv nominerad (vet fortfarande inte vem som nominerade mig) år 2008 då jag under den sommaren genomgick cellgiftsbehandlingar för Non-Hodkings Lymfom. Jag var 21 år gammal. Jag minns att jag fick en kommentar från Aftonbladets webbredaktör om att hon ville att jag skulle blogga för dem. Där började vår kontakt. Jag började blogga (dock är loggan och bilden borta) för dem och hade även en länk varje dag uppe i deras nätbilaga. Vilken respons jag fick, helt otroligt! Gamla lärare och vänner, kända som okända, kändes helt surrealistiskt!

I samband med detta fick jag frågan om jag inte ville bli intervjuad. Sagt och gjort, det kommer över en jättetrevlig reporter och fotograf hem till mig och min dåvarande sambo. Jag var så nervös. Jag svettades som en gris minns jag, och när det sen var dags för fotografering så fick jag ställa mig framför spegeln och så skulle jag låtsas sätta på mig mössan som jag alltid hade på mig, eller som bilderna nedan, vid datorn eller på balkongen.
Den första artikeln som finns i aftonbladets nätupplaga hittar ni här.

I samband med intervjun fick jag reda på att jag även var nominerad till Svenska Hjältar. Jag vann inte, men fick gå på deras gala. Och jag minns att under ett framträdande så hade de gjort som ett kollage över alla som varit nominerad, varav bilderna nedan ploppade upp. Då grät jag. Men jag minns att det inte syntes på tv, istället hade de zoomat i framträdandet, haha!

Aftonbladet följde min blogg och visste därför när jag blev "friskförklarad" så då ringde en reporter hem till mig på kvällen (kan tillägga att jag var inte helt nykter, hade tillsammans med min dåvarande svärmor druckit några glas vin för att fira att jag var fri från cancern) för att intervjua mig igen. Den här gången hamnade artikeln i tidningsupplagan, den kan ni läsa här.


Jag minns att känslan av att veta att tusentals läste min blogg var helt galen. Minns att webbredaktören berättade att jag hade mer trafik än Sofi Fahrman och en sportkille tillsammans. Men det var samtidigt jobbigt. Fick många jobbiga och ledsamma mail. Och en del som var missunsamma. Men i det stora hela var folk helt fantastiska! Vilken respons på lilla mig liksom!


Kommentarer
Postat av: Camilla

Jag hittade dig via aftonbladet och började läsa då, så tacksam över att det vart ett lyckligt slut och jag önskar dig all lycka, för det är du värd!



Så tacksam över att jag fortfarande får följa dig. <3



Stor kram och hoppas att du får en fantastisk fredag och helg.

2011-09-23 @ 08:52:58
URL: http://fullfartmedtvabarn.blogg.se/
Postat av: Iréne

Jag kan inte annat än hålla med Camilla.

2011-09-23 @ 11:12:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0