Jag behöver er hjälp...


... Nu blir det mycket träningssnack och säkerligen en hel del matsnack också. Kanske inte världens roligaste för er att läsa, men nu är jag så jäkla motiverad till att komma i form, få definerade muskler, en platt mage, schysst röv, fasta armar, ja ni fattar.

Min fråga är, hur fasiken ska man äta då? För att kanske kunna droppa ett kilo eller två, men samtidigt kunna ge kroppen den näring den behöver? Målet är kunna gå på 2-3 pass i veckan, och lite löpning här och där. Ingen direkt bantning här, utan sund mat och sund träning?

Vad ska man äta till frukost? Imorse åt jag en tallrik yoghurt med müsli och ett ägg och jag stod mig bra på det tills lunch vid 11.30.

Till mellanmål vid 15.00 åt jag (i brist på annat) två ägg.

Middagen blir lite svårare då jag oftast kommer hem vid 19-tiden. Idag blev det halvfabrikat med tortillini med en creme fraise sås, ruccula (i maaaassor, I ♥), sockerärtor och en liten torftig sallad bestående av gurka och lök, haha!

Lite senare kommer det nog bli en liten fruktsallad bestående av det som finns hemma, banan, kiwi och lite hallon och blåbär.

Verkar det vettigt? Snälla ge mig era bästa tips på nyttig, enkel och god mat?


En inspirationsbild. 18 år gammal (gud, har jag ens sett ut så där??)


Kommentarer
Postat av: julia

Jag är inne i precis samma tankar som du och har också lite problem med vad jag ska äta.

2011-03-22 @ 20:05:51
URL: http://julialulia.blogspot.com
Postat av: julia

Jo det är jättesvårt. Jag vill också äta god och nyttig mat utan att behöva plocka bort för mycket av sånt jag tycker om. Kanske för mycket begärt?



Tack. Jo vi är otroligt nöjda med lampan :) Har ju bara ungefär en timme dit. Värre för dig.

2011-03-22 @ 20:40:32
URL: http://julialulia.blogspot.com
Postat av: Camilla

Titta in på min kompis blogg, hon har bra kunskap av träning och "komma i form" :)



http://blogg.mama.nu/lindasliv/

2011-03-22 @ 20:45:21
URL: http://fullfartmedtvabarn.blogg.se/
Postat av: Hannah

LCHF!!!

Läs ordentligt innan du säger nej :)

Och det funkar utmärkt att äta när du tränar (ex Björn ferry)



PROVA!!! Jag lovar att du kommer att må bättre OCH gå ner i vikt!

2011-03-22 @ 21:21:47
URL: http://frukendrup.blogg.se/
Postat av: Hannah

LCHF!!!

Läs ordentligt innan du säger nej :)

Och det funkar utmärkt att äta när du tränar (ex Björn ferry)



PROVA!!! Jag lovar att du kommer att må bättre OCH gå ner i vikt!

2011-03-22 @ 21:22:07
URL: http://frukendrup.blogg.se/
Postat av: Camilla

Nu kommer du säkert att bli överöst med olika tips, här är mina...

Jag skulle säga mer protein och mindre kolhydrater över lag. Till frukost är omelett suveränt (jag brukar ta två ägg och röra ner lite strimlad skinka, vill man så är 1 helt ägg och 2 äggvitor till ännu bättre), godaste mellanmålet som finns är lättkvarg (kesella) som man mixar med bär (och eventuellt en skvätt av koncentrerad lightsaft eller stevia om man vill ha det lite sötare). Ett annat bra mellanmål är minikeso med skivat äpple och kanel eller knäckemacka med makrill i tomatsås. Orkar man inte fixa mellis så funkar en proteindrink.

2011-03-22 @ 21:51:17
Postat av: Sussi

Frukosten ska du ju äta efter vad du ska göra kommande timmar, ska du bara sitta still på jobbet skulle jag rekommendera någon proteindrink eller hemmagjord smotihe... enklast är nog att börja räkna kalorierna... då har du sten koll... då äter du kalorier efter vad du kommer göra, ska du träna exempel 600kalorier/kcal (60 min bandy exempel) så måste du ju äta det extra utöver det du bestämmt dig äta... man ska äta 2200kcal per dag ungefär... ska man rasa i vikt äter man dryck och då ska man äta mellan 500-800kcal men ska man bara träna och leva sundt ska du väl äta mellan 1500-1800kcal per dag och sen lite extra om du ska träna den dagen...



När jag ska gå ner så håller jag koll på mina kalorier och fett intag... om du vill ha mer tips och råd får du säga till, alla har ju olika metoder... men jag har massviss med supergoda viktväktar rescept och hälsomat recept som är lättlagade och supergoda...

Kyckling är bra 85kcal per 100g

Finns mycket goda recept och du som är ensam lagar för föra port på en gång så har du att frysa ner...

2011-03-23 @ 08:24:59
URL: http://sossiq.blogspot.com
Postat av: Sara

Ett exempel för en dag:

Frukost: 1 port gröt med lättmjölk och tinade/färska bär

Lunch: valfritt protein typ kyckling/kött med grönsaker och tex quinoa, ris eller pasta (mängd av pastan: stor som din

Mellis: en burk makrill i tomatsås på knäckebröd

Middag: som lunchen, ev skippa de snabba kolhydraterna helt och lassa på mer grönsaker.



Tänk på att frukt innehåller mkt fruktsocker. Vill du ha nån efterätt ibland så är ju kvargen med bär bra som nån skrivit redan. Eller keso med en liten näve nötter.



Och: ha en dag i veckan då du käkar och dricker gott, annars blir det ju rätt jävla trist i längden.

2011-03-23 @ 20:00:19
Postat av: Sara

Jo, mängden av typ pasta skulle vara:

"stor som din knytnäve". Det föll nog bort.

2011-03-23 @ 20:01:50
Postat av: marie

Jag brukar till frukost (inte alltid då), äta någon yoghurt (grekisk är himlans gott med lite honung i) och sen valfria frön och torkad frukt (bästa müslin är egengjord). Ett glas mjölk eller proviva-juice, ett ägg och en halv grapefrukt. DÅ står man sig kan jag lova :)

Baka eget fiberbröd är också mkt bättre än att köpa de som finns i affär!



Lunch (eller helgfrukost kanske..?) kan också vara proteinpannkaka med keso och torkad frukt som kanske russin och aprikoser, smarrigt!!



Nu kommer jag med en salig blandning av tips, men pannkaksrulle med skaldjursfyllning kanske?



Du känner ju bäst vad du mår bra av, men bra kost och varierad träning är alltid bra :) Löpning är ju väldigt effektivt så försök kom ut på en runda, säg till dig själv att du ska springa en halvtimma, så blir det oftast längre, spring ute det är mycket mer motiverande :)

2011-03-24 @ 16:56:57
Postat av: JohannaMariaMs

Tack snälla ni för grymma tips! Här ska testas nya grejjer!!

2011-03-24 @ 21:05:02
URL: http://johannamariams.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0