Näringslära?


Idag körde jag ett spinnigpass efter jobbet! Grymt roligt! Dock kändes det inte lika jobbigt som det brukar göra, och passet i måndags kändes inte heller lika tufft och ändå så satsar jag rätt hårt. Kan det vara så att kondisen och styrkan börjar att bli bättre? Jag hoppas det i alla fall, för kroppsmässigt märker jag då ingen skillnad. Vikten är den samma och har varit det den senaste månaden. Och eftersom att vikten är den samma så skulle jag hemskt gärna vilja se lite mer tonade armar, en plattare mage, fastare rumpa, mindre lår.. Ja ni fattar ;)

Någon som har bra tips om hur man går tillväga för att lixom tona upp kroppen?
Inte nödvändigtvis gå ner mer, men att bli mer fastare i fettet, haha! Jag och brorsan har suttit och diskuterat detta rätt mycket den senaste tiden - hälsa, kost, träning osv. Sen jag började träna så har jag blivit grymt intresserad av kost, näringslära och träning överlag. Jag skulle vilja lära mig mera! Vad ska man äta för att kroppen ska må så bra som möjligt, orka prestera, hålla kroppen snygg och fräsch?

Ja. Sådant intresserar mig. Grymt mycket!

Kommentarer
Postat av: Madde Lövdahl

Sådant intresserad mig grymt mycket också!



När jag skulle bli "nyttig hälsomänniska" för några år sedan (låter som ja är gammal, men 21 e ja ;))

Började jag med små förändringar.. Kosten är i stort sätt densamma året runt.. Havregrynsgröt med frysta blåbär, macka/ägg till frulle.. då håller dig mätt&pigg ett par timmar och orkar även mer på träningen - lovar!!! Mellanmål är a & o.. Att kroppen får mat i sig var tredje timma säger till den att förbränna energi - utan energi lägger den sig i sparläge och samlar fett!! Tips på mellanmål: Keso&kanel, keso&frukt, kesella&frukt, proteindryck whey80 (smakar som oboy, inget minus ;)), grov macka med mkt protein på, till lunch ska du äta kolhydrater/protein/sallad, tänk på att du har ett par timmar till på dagen, så där tycker jag inte du ska vara rädd för kolhydrater. Jag passar på att gå en halvtimma på lunchen, uppfriskande, ett tips om möjligheten finns! Efter din träning är det viktigt att du käkar något, ja brukar köra på liten drink whey80 och en banan.. då får du både protein&kolhydrater till musklerna lika med bättre återhämtning till nästa pass..Går lika bra med frukt och ett glas mjölk! Låt det inte gå för länge tills du äter middag/kvällsmat efter träningen.. För plattare mage - kondition och situps varannan dag.. jag brukar köra 200 varannan dag, börja med 100 :) kör 20raka situps, 20 omvända, 20sneda (de sneda magmusklerna gör att magen blir platt då den fungerar som en korsett tillsammans med korsryggen)För att få en fast rumpa med snyggt put äre lite tyngre benträning som gäller, utfall med hantlar, knäböj med stång, springa är kanon det med..Mina lår har alltid varit stora och lite "runda", främst för fotbollen kanske, men nu gymmar jag bara och springer och de har blivit MYCKET mindre sedan jag började köra tung styrka och springa.. Och då har jag lätt för att bygga muskler, så det borde funka på de flesta!!

Om du gymmar kan du ju köra styrka en halvtimma och kondition 30min.. Avsluta alltid med konditionen och situpsen eftersom annars tröttar du ut musklerna och magen fungerar som ett stöd under styrketräning, alltså måste den vara "utvilad".. Annars skadar man sig lättare!

Ett litet motivationsknep:

På söndagskvällen skriver du upp hur din vecka ser ut ex:

Mån: JObb, gymmet: axlar,mage, kondition



Osv.. När du sedan är i slutet av veckan igen vill du ju gärna stryka över allt du gjort, och då ångrar man sig om man missat någon musklegrupp!

Lovar dig, de funkar!!



Så med uppstyrd kost, kondition varvat med styrka, VILA!!! Kommer du bli fast fortare ;)



P.s Jag äter godis varje lördag (A) Man måste ju ha någon extra motivation hela veckan!!!!

Kika gärna in på min blogg för lite träningstips/recept eller fråga på om det är något!



Hittade din blogg via Josefine Oskarsson som visst brukar kika in här :)



LYCKA TILL!!!

2010-01-28 @ 12:33:52
URL: http://mlovdahl.blogg.se/
Postat av: Sarah

Oj, lååååång kommentar haha! :D

2010-01-28 @ 16:03:42
Postat av: Helena

2010-01-30 @ 15:14:05
Postat av: Helena

Kanske vore idrottsvetenskap nåt för dig att läsa?! ;-) Kramar!

2010-01-30 @ 15:15:04
Postat av: Madde Lövdahl

=)

Ska börja plugga till hälsoterapeut i höst förhoppningsvis ;)

2010-02-01 @ 20:40:57
URL: http://mlovdahl.blogg.se/
Postat av: JohannaMariaMs

Helena - Ja, det vore absolut någonting :D

2010-02-01 @ 21:42:35
URL: http://johannamariams.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0