Ett tufft beslut.


Jag fick besked om lägenheten i Stora Staden i eftermiddags. Den är min om jag vill ha den. Problemet är bara att hyresvärden vill att jag flyttar in om ca tre veckor. Hon ska ha 4000:- i månaden plus att jag fortfarande betalar en hel del för den gamla lägenheten. Det betyder att jag kommer att få betala dubbla hyror under en period. Hur lång den perioden är vet jag inte. Förhoppningsvis är första visningen på vår lägenhet i slutet på januari. Den kommer ju att bli såld. Frågan är bara när. Och när har de nya köparna möjlighet att flytta in?

Bor jag hemma och lägenheten säljs så har jag möjligheten att spara en ganska ordentlig summa pengar. Pengar som kan gå till handpenningen på min  e g n a lägenhet. Pengar kan lättare sparas till körkort och ett allmänt sparande. För under denna tid jag har varit separerad har inte sparandet direkt prioriterats. Jag har gått ut mer. Ätit ute mer. Unnat mig nya skor. Åkt mer taxi. Fokus har inte legat på framtiden utan snarare på nutiden. Hur mår jag bäst - just nu? Nu måste trenden brytas. Jag vill och behöver fortfarande gå ut och göra saker, träffa människor och ha det roligt. Men nu måste det bli med en viss begränsning. Hädanefter kan jag inte bara tänka på nutid. Nu blir framtiden viktigare.

Så. Mitt beslut blir - trots att det smärtar - att tacka nej till lägenheten. Jag skulle få hyra den i ett halvår för en riktigt bra hyra. Men eftersom att jag inte vet hur länge jag måste betala för gamla lägenheten så vet jag inte om det är värt det. Hur gärna jag en vill bo i Staden så vill jag ännu hellre ha min  e g n a lägenhet så småningom och ha kommit en bra bit på mitt sparande..

Men fy fan vad tufft det är.
Om ni hade varit i min situation, hur hade ni gjort? Hade ni tagit lägenheten i Staden eller stannat kvar hemma hos päronen och sparat pengar?


Kommentarer
Postat av: julia

Om jag nu var i den situation så skulle jag nog tacka nej till lägenheten och spara pengar. även om det kanske inte är ens högsta dröm att bo kvar hemma. men spara pengar är bra.

2010-01-11 @ 20:59:24
URL: http://julialulia.blogspot.com
Postat av: Sarah

Jag hade också valt att bo hemma. Visst en lägenhet i stan är kul, men en bra stabil ekonomi är värd så mycket mera! Håll ut och bo kvar hos dina föräldrar och spara massor av pengar så att du kan köpa ditt egna ställe! :)

2010-01-11 @ 21:16:33
Postat av: desse

Hej! Jag hade gjort precis som du! Tänk vad du kommer vara glad över dom pengarna du sparar! Ta hand om dig! Kram

2010-01-11 @ 21:31:26
Postat av: Anonym

Sparande. Det är det du ska satsa på! :D

2010-01-11 @ 21:41:42
Postat av: Anonym

Sparande. Det är det du ska satsa på! :D

2010-01-11 @ 21:41:57
Postat av: Kajsa

Tror du gör det rätta valet, men kanske inte det "roligaste"....men de två är oftast inte samma...tycker du gör rätt som sparar ett tag när du har chansen! Kram

2010-01-12 @ 07:51:28
Postat av: cicci

absolut rätt beslut enligt mig. ångrar själv att jag har varit så snabb att flytta till eget och därmed inte kunnat spara så mycket..

2010-01-12 @ 07:56:24
Postat av: Clara

Håller med kommentarerna ovan! Du gör rätt i att spara! När lägenheten väl är såld kommer du att må mycket bättre och kunna spara en massa! Så håll ut och kämpa, du har valt rätt!

2010-01-12 @ 08:41:32
Postat av: Anne

Halloj!

Jag hade valt spara pengar o bo kvar hos päronen..

Ha en bra dag!

Kram

2010-01-12 @ 10:10:34
Postat av: Linda Karlsson

Jag hade också gjort samma val som dig....även om det alltid är trist att behöva tacka nej till något man skulle vilja ha. Men efter sparande och möjligheten att få din "egna" lya så kommer du nog tacka dig själv :) Ha det super, kram Linda

2010-01-12 @ 11:14:12
URL: http://systerlinda.blogg.se/
Postat av: Anonym

samma som dig

2010-01-12 @ 12:05:24
Postat av: Anonym

Spara pengarna, det hade jag gjort :)

2010-01-12 @ 14:06:02
Postat av: Julia - Älska utmaningen!

Såg nu att du tackat nej till lägenheten... tyckte de va ett klokt val! Alltid skönt å kunna spara ihop pengar och hitta ett ställe där du verkligen kommer trivas, där du känner att det är ditt hem! Jag letar just nu efter mindre lägenhet men har tackat nej till några, jag vill verkligen trivas där jag ska bo. Tror det är superviktigt!!!

Hoppas allt är bra med dig!!!

kramar

2010-01-12 @ 22:51:46
URL: http://livetsomsjuk.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag hade nog gjort som du och tackat nej till lägenheten. Det är ett mycket bra val eftesom du inte vet hur det blir med den andra och ekonomin. Bor du hemma kan du som du skrev i inlägget lägga undan en liten summa då och då och sedan lägga dem på en lägenhet. Eftersom du bara fick hyra den där lägenheten i ett halvår känns det lite riskabelt att göra så och vem vet, du kanske hittar en superbra lägenhet snart som du kan köpa och bo i hur länge du känner för det :)

2010-01-13 @ 22:36:40
URL: http://surrovich.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0