En ofarlig knöl


För exakt två år sedan var jag och min dåvarande kille på Bali. Vi hade en helt fantastisk semester och njöt av sol, bad och underbara dyk. Minnen för livet helt enkelt.

När vi kom tillbaka efter fem veckors semester så hade jag en inbokad tid för ultraljud av den knöl jag hade på min vänstra axel. En knöl som jag haft sen hösten. Jag minns att jag fick gå och sätta mig på en brist i väntan på läkaren (eller vad han nu var). Han öppnade dörren och såg allmänt stressad ut. Han tog mig i hand samtidigt som han tuggade på något - en hand som förövrigt luktade fisk fråga mig inte varför men det minns jag mycket tydligt.

Läkaren kletade sen på lite gelé på axeln och rörde "ultraljudspinnen" fram och tillbaka över knölen samtidigt som han bekräftade att det var en vanlig och framförallt ofarlig fettknöl. En fettknöl som folk lever med hela livet utan att ta bort. Ofarlig. Just då sa det inte mig så mycket, jag ville ju bara ta bort den. Det var ju trots allt en knöl som syntes och jag störde mig på den. Jag framförde mina önskemål om en operation men läkaren (eller vad han nu var) avfärdade det och sa "-Det är en vanlig fettknöl som man inte gör någonting åt" Han upprepade även att "Folk lever med dessa hela livet." Han fick mig att känna mig dumförklarad, extremt utseendefixerad och resurskrävande som ville göra en operation på något som "Folk lever med hela livet". En ofarlig knöl helt enkelt.

Det känns skönt att skriva om det här såhär en tid efter. Man har hunnit reflektera, glömma och förtränga. Men framförallt så minns jag flera detaljer. När jag skriver minns jag flera detaljer. När jag skriver så minns jag. Det är jobbigt, men samtidigt känns det som att personen jag skriver om, som satt på britsen och väntade på läkaren (eller vad han nu var) vars händer luktade fisk, inte var jag. Det var någon annan. En annan Johanna.


Kommentarer
Postat av: Malin

Vet att du brukar säga att dina riktiga ögonfransar försvinner ibland och att du tappar dem.

Här är ett tips, tyras.se hade skrivit om det i sin blogg också, tydligen mycket bra kritik:)

Dyrt men kanske värt det:)



http://neulash.se/

2010-03-03 @ 15:49:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0