Utseende depp

Jag har en svacka. En utseende svacka. Men egentligen var den väntad. Nu har glädjen äver att inte vara skallig lagt sig lite. Nu är jag bara så förbannat trött på hur jag ser ut! Åt helvete med allt bara! Jag vet inte vad jag ska göra åt håret, måste fixa till det igen, eftersom att det nu ligger lite över öronen, men det vill jag inte. Att klippa känns bara  s å å å  fel! Hur ska jag någonsin kunna få en fin frisyr? En kvinnlig frisyr? Så känns det i allafall. Just nu känns det som att jag har släppt allt. Jag som alltid har varit mån om hur jag ser ut. Alltid tyckt att det varit viktigt med snygga naglar, fixade ögonbryn, fräscht hår och smink. Men hur kul är det när naglarna ser ut som skit, jag är torr som fnöske i ansiktet, jag tappar ögonfransar, och håret är bara rent ut sagt bajs. Jag har inte noppat ögonbrynen sen i oktober, så det börjar ju bli dags.


Jag har tappat allt känns det som. Jag vill bry mig, men samtidigt inte. Ändå går jag och har ångest över hur jag ser ut. Samtidigt som jag vet att jag inte kan göra något åt det. Min hud mår inte bra, därför vill jag inte använda smink, vilket gör att jag ser ut som en pojke. Det har tagit mitt hår tre månader att växa cs 3 cm.  Jag kommer kanske att bli fin till sommaren?


Kommentarer
Postat av: maria

Klart, man har ju hjärnan med sig hela tiden ;-) men A-vitamin finns i:

Animaliska livsmedel som lever, ål, fisk, ägg, kött och berikade margariner. Betakaroten som kroppen kan omvandla till A-vitamin finns det gott om i vegetabilier, mest i röda och gula sådana. Bra källor är morötter, nypon, grönkål, spenat, rotfrukter, mango, tomat m.f.

hoppas de kan hjälpa :-) alltid värt att prova. Är super intresserad av mat och allt vad som hör där till därför jag läser till folkhälsovetare och ska sedan vidar utbilda mig till dietist :D

2009-01-07 @ 21:07:49
URL: http://mariasplace.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Du jag vet precis hur det är för jag liksom du har genomgått cellgiftsbehandling med allt som hör därtill.Fick bröstcancer och blev opererad i mars med cellgiftsdropp hela sommaren. Håret har börjat komma en liten bit nu så jag använder inte peruken längre. Men vad jag saknar mitt långa hår. Naglarna börjar se ut som förut igen men huden är fortfarande känslig med hudsprickor och torrhet.

Det gäller att kämpa på och försöka hålla humöret uppe för både du och jag blir allt friskare och snyggare ju längre tiden går. Tänker på dej och följer din blogg!! Ha det gott och var rädd om dej!!

Kram :)

2009-01-08 @ 00:29:15
Postat av: Kajsa

Vet inte vad jag ska skriva för att muntra upp dig. Alla har sina svackor. Jag tror du kommer igen snart! Håller tummarna för dig :) Det viktiga är ju att du är frisk från cancern. Det tar väl tid för kropp och knopp att återhämta sig bara.

Kramar

2009-01-08 @ 08:38:49
Postat av: Matilda

Kul att du är tillbaka!

:-)

2009-01-08 @ 09:58:14
URL: http://bellamorte.blogg.se/
Postat av: Anonym

håll ut man får ge det lite tid. även om det känns hopplöst så måste man försöka se framåt. ditt hår kommer växa ut och huden återhämta sig. ja kan säga att du passar jätte bra i ditt hår nu=) mkt bättre än jag själv skulle göra!

2009-01-08 @ 12:02:59
Postat av: Sandra

Vi ska flytta cirka 8 mil här ifrån. Vi flyttar in i en ny lägenhet som vi hittade i ett jättebra område. Vi ville ha ett bra område för Sigge så vi kan ta många skogspromenader och så. Det är sagt att vi ska få börja flytta in den 2 februari, men vi väntar nog till helgen efter för vi har inte så stor lust att flytta mitt i veckan. Jag hoppas verkligen att Sigge tar det bra ochi nte blir nedstämd och så.

2009-01-08 @ 14:09:19
URL: http://surrovich.blogg.se/
Postat av: Christina

Det är jättedrygt att vänta på hår som ska växa! Jag har varit riktigt kortklippt och det tog fan evigheter... men vips! En dag kunde jag med mycket möda få till en liiiiten hästsvans. Med hjälp av hårspännen. Det var en stor dag, haha.

Nu har du ju inte valt det korta håret själv förstås, så det måste kännas extra surt... men det kommer!!! Till sommaren kan du säkert fixa en snygg frisyr. Kanske lite slingor & grejer :)

2009-01-09 @ 11:09:11
Postat av: Ulrika Jansson

Min mamma fick reda på sommaren 03 att hon hade bröstcancer hon gick genomgå operation, cellgifter i massor, strålning och nu hormontabletter som hon ska äta i 5 år :) Hon hade en godartad tumör i bröstet men dem ville att hon skulle genomgå allt för hon var så ung. Men hon älskade sitt hår, det var liksom hennes speciella. Hon blev så ledsen när hon började tappa håret men vi alla följde henne till en frisör i västerås så hon skulle få peruk. Hon fick två stycken. Hon gillade dem inte men sen när väl hennes hår började växa ut fick hon mkt tjockare och finare kvalitet på håret förut hade hon långt fint nu har hon kort hår. Hon ser väldigt bra ut i kort hår. jag tycker på dem bilder som du lagt ut att du börjar få håret att växa och det är faktiskt fint :)

2009-01-09 @ 21:09:45
URL: http://ulllrica.blogg.se/
Postat av: Lena

Gumman.....

Se allt som en berg-och-dalbaneresa !

Upp och ned mest hela tiden och rätt var det är blir det lite läskigt för att sen lugna sig.

Jag förstår dock precis hur det känns när utseendet inte hänger med liksom....

Men.... så länge insidan känns bättre ut än utsidan är det ju en klar fördel!

Så brukar jag peppa mig själv när allt ser ut som skit.

Jag har ju glasögon och intalar mig själv att jag i alla fall "ser bra ut" för det gör jag ju då. Utan glasögonen ser jag ju ingenting förstår du.

Humor är min bästa medicin i krislägen....

Brukar också säga så här om mitt utseende om det inte känns rätt:

Alltid roar det nån, eller oroar.

Kramar i plural till dig gumman.

Lena



2009-01-11 @ 17:03:25
Postat av: Maud

Jag förstår precis hur du har det, har gått igenom samma process som du, låg ca 3 veckor efter dej behandlingsmessigt och friskskriven. Jag har från början av behandingen tagit 1 matsked rapsolja varje morgon, främst för magens skull men kan inte sluta, jag har fått babyhud, behöver inte ens fila fötterna. Håret fixar jag med lite "modelling" för att kunna dra det lite åt sidan o bakom öronen. Får konstigt nog mycket beröm för min "fräcka" frisyr, även av folk som inte vet vad jag gått igenom.

Det finns vattenfasta ögonpennor, bra när man inte har så mycke fransar o bryn att måla.

Det kommer en ny vår!

Tack för att du skriver igen, är 25 år äldre men tankarna är samma.

Kram

2009-01-12 @ 13:16:52
Postat av: Kajsa

Hej, hur har du det Johanna? Hoppas du mår bättre igen och bara har för fullt upp för att hinna skriva. Hoppas ni har det mysigt i nya lägenheten!

Kramar

2009-01-12 @ 13:55:10
Postat av: Anna-Stina

Jag undrar samma sak som föregående inlägg. Hur mår du? Blir lite orolig nä man inte hört något ifrån dig på flera dagar? Jag hoppas att du vet att vi är många som tänker på dig! Ser fram emot ett friskt och glatt år 2009!



Massa kramar från Anna-stina

2009-01-12 @ 17:58:52
Postat av: Johanna svarar

Tack alla ni underbara! Att få höra att jag faktiskt är fin som jag är - med kort hår, det värmer. Att även höra om hur ni själva har haft det som sjuka, det stärker!



Tack ni underbara vänner! <3

2009-01-12 @ 21:02:22
URL: http://johannamariams.blogg.se/
Postat av: jenny

Känns som jag upprepar det andra redan skrivit. Men jag måste bara få säga att du passar otroligt bra i din korta frisyr. Jag förstår att du saknar ditt långa hår, men försök sluta känna dig ful eftersom du på alla bilderna som ligger här i bloggen är vacker!

2009-01-20 @ 15:01:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0