Onsdag

Jag har fortfarande inte fått någon remiss hemskickad till mig. Det brukar ju ändå gå relativt snabbt, enligt mina erfarenheter iallafall. Jag vill ju lixom bara veta varför jag tappar mina fransar och bryn (igen) och varför jag typ fjällar bort mitt skinn. Är bra trött på att se ut så här. Saken blir ju inte heller bättre av att jag inte sminkar mig. Man kan ju lugnt säga att jag är inne i en liten svacka..

Det trista i det hela är att jag bara dagar innan jag började tappa mina fransar inser att så här långa och fina fransar har jag nog aldrig haft. Men den lyckan blev kortvarig. Men som sagt, en ny fransrad är redan påväg ut, men ändå.



Oformat ögonbryn. Men man ser att nya strån börjar komma upp i början på brynet. Det ser alldelse stickigt ut.
Så här såg det ut för ungefär en vecka sedan. Har tappat flera sen dess.


Nej, nu ska jag ställa mig och laga mat åt min älskling som snart kommer hem. Idag blir det så sådan lyxig mat såsom blodpudding och bacon! : )

Hoppas att ni får en  fortsatt underbar "lillördag"!

Kommentarer
Postat av: Jessica

Hej Johanna!

Jag har följt din blogg länge men inte gett nån kommentar tidigare. Jag var 19 år och hade två månader kvar till studenten när jag fick beskedet Hodgkins lymfom, 1994. Alltså, inte riktigt din sjukdom men nästan. Den sommaren fick jag 5 veckors strålning, varje dag. En mycket jobbig period men det gick ju ändå ganska fort. 3 år senare får jag ett bakslag. Jag var fortfarande sjuk, jag hade inte fått tillräkligt med behandling. Så från mars till oktober 1997 fick jag cytostatikabehandling. Det var JOBBIGT, det vet du ju själv precis hur det är.



Därför vet jag vad du nu går igenom med din hud och dina fransar. Jag upplevde samma sak. Glöm inte att medicinerna du har fått har brutit ner hela din kropp. Cytostatika är dödligt! Det är därför det är så bra mot cancerceller. Din kropp har inte hunnit återhämta sig, det kommer ta många år. Jag vet. Men du ska inte vara orolig! Mina ögonfransar föll av i omgångar under många år. Man tappar hår på hela kroppen hela livet och det är ju helt naturligt, det är bara det att allt faller ju inte av på en gång. Men nu, när alla dina hårstrån börjar växa samtidigt så har alla stråna samma livslängd och faller av samtidigt. Jag märkte det bara på ögonfransarna. Det tar några år och det blir bättre och bättre hela tiden. Det är samma sak med din hud, tänk också på att det är vinter och som absolut torrast. Jag hade en helt vanlig massageolja och smorde in mig med i duschen precis innan jag klev ur, funkar jättebra. Jag misstänker att du har samma problem med slemhinnorna. Här ska jag ge dig ett VÄLDIGT VIKTIGT råd: Använd glidmedel! Gör det till en kul grej och inget konstigt! Och använd det i många år. Jag fick vestibulit och det är det INTE värt!



Hoppas att du inte blir deppad av det här. Och bara för att det var så här för mig behöver det inte bli likadant för dig!



I mars är det 12 år sen jag började min andra behandlig och den jobbiga perioden kommer alltid vara en del av mitt liv. Men idag kan jag se att den har gett mig styrka.



Det är två år sen jag blev helt frisk-skriven. Även om jag hade en frisk-fest 2 månader efter sista behandligen.



Jag fyller snart 34 år, har varit gift i 6 år och har två barn, 5 och 2 år gamla.



Glöm inte att du är ung och har hela livet framför dig. Det du har gått igenom önskar jag att ingen skulle behöva gå igenom. Du har en tuff period nu och kommer ha det tufft i säkert ett år till. Men allt blir bättre. Jag kan lova det, för jag vet!



Önskar dig all lycka till och skickar massor med kramar!!!!!!!!!!!!!!!!

Jessica

2009-01-14 @ 20:57:00
Postat av: Jessica

Hej Johanna!

Jag har följt din blogg länge men inte gett nån kommentar tidigare. Jag var 19 år och hade två månader kvar till studenten när jag fick beskedet Hodgkins lymfom, 1994. Alltså, inte riktigt din sjukdom men nästan. Den sommaren fick jag 5 veckors strålning, varje dag. En mycket jobbig period men det gick ju ändå ganska fort. 3 år senare får jag ett bakslag. Jag var fortfarande sjuk, jag hade inte fått tillräkligt med behandling. Så från mars till oktober 1997 fick jag cytostatikabehandling. Det var JOBBIGT, det vet du ju själv precis hur det är.



Därför vet jag vad du nu går igenom med din hud och dina fransar. Jag upplevde samma sak. Glöm inte att medicinerna du har fått har brutit ner hela din kropp. Cytostatika är dödligt! Det är därför det är så bra mot cancerceller. Din kropp har inte hunnit återhämta sig, det kommer ta många år. Jag vet. Men du ska inte vara orolig! Mina ögonfransar föll av i omgångar under många år. Man tappar hår på hela kroppen hela livet och det är ju helt naturligt, det är bara det att allt faller ju inte av på en gång. Men nu, när alla dina hårstrån börjar växa samtidigt så har alla stråna samma livslängd och faller av samtidigt. Jag märkte det bara på ögonfransarna. Det tar några år och det blir bättre och bättre hela tiden. Det är samma sak med din hud, tänk också på att det är vinter och som absolut torrast. Jag hade en helt vanlig massageolja och smorde in mig med i duschen precis innan jag klev ur, funkar jättebra. Jag misstänker att du har samma problem med slemhinnorna. Här ska jag ge dig ett VÄLDIGT VIKTIGT råd: Använd glidmedel! Gör det till en kul grej och inget konstigt! Och använd det i många år. Jag fick vestibulit och det är det INTE värt!



Hoppas att du inte blir deppad av det här. Och bara för att det var så här för mig behöver det inte bli likadant för dig!



I mars är det 12 år sen jag började min andra behandlig och den jobbiga perioden kommer alltid vara en del av mitt liv. Men idag kan jag se att den har gett mig styrka.



Det är två år sen jag blev helt frisk-skriven. Även om jag hade en frisk-fest 2 månader efter sista behandligen.



Jag fyller snart 34 år, har varit gift i 6 år och har två barn, 5 och 2 år gamla.



Glöm inte att du är ung och har hela livet framför dig. Det du har gått igenom önskar jag att ingen skulle behöva gå igenom. Du har en tuff period nu och kommer ha det tufft i säkert ett år till. Men allt blir bättre. Jag kan lova det, för jag vet!



Önskar dig all lycka till och skickar massor med kramar!!!!!!!!!!!!!!!!

Jessica

2009-01-14 @ 20:58:55
Postat av: Anonym

Jessica, tack för det du skrivit! På något sätt känns din förklaring mycket lättare att acceptera och att FÖRSTÅ, än min läkares förklaring. Enligt henne var det föga troligt att jag fortfarande var påverkad av cellgifterna - det är ju ändå snart 6 månader sen som jag fick min sista kur.. Hon trodde snarare att orsakerna var av andra anledningar.



Jag finner stor tröst och glädje i det du skriver. Det känns som att det finns hopp! :) Det jobbiga just nu är väl det faktum att ögonfransar och smink känns så fruktansvärt viktigt just nu med tanke på håret. Man vill ju kunna framhäva ansiktet ännu mera, när man inte har håret lixom. Ja, du förstår säkert vad jag menar.



Tack oxå för att du skriver så öppet och ärligt! Jag har haft otroligt torra slemmhinnor. Men det kom i slutet av mina behandlingar. Men i samband med att jag fick tillbaka min mens, blev även slemhinnorna "som dom ska". Men det var inte en rolig period, mycket smärta och gråt kan jag säga. Men, tacka vet jag glidmedel :)



Hur som, TACK för din kommentar!! Att läsa om hur ärligt du berättar och förstår, det gör mycket för en liten deppig jag. Jag får hopp om framtiden, och det känns lite mera positivt!



Massa kramar från Johanna

2009-01-14 @ 22:12:49
Postat av: Anonym

Hoppas du får en fin lilllördag!

Du har ju fått väldig mycket hår nu och det klär dej din korta frisyr. Du jag kan berätta att jag själv är utan min peruk nu även på jobbet det känns så skönt!!! Mitt hår är oxå mörkare än tidigare har hört av andra att det blir så. Själv har jag lite fudge i mitt hår så det ser ut som mer volym i det. Jag tror att även om både du och jag kommer att få våra svackor så kan detta året bara bli bättre och vackrare och vackrare blir vi!!!!!

Ge inte upp !!!!

Ha dett gott!! Massor av kramar Elisabeth

2009-01-14 @ 22:16:43
Postat av: Jessica

Hej igen!

Vad glad jag blir att du uppskattar min kommentar!Känner en tår i ögat också.



Du, har du tänkt på hur lätt det är att färga ett kort hår. Jag bytte hårfärg varannan vecka och det var urkul under tiden det växte ut. Lite senare kom det en period då det var halvlångt och då upplevde jag det helt hopplöst istället. Njut av ditt korta hår, det är inte helt omöjligt att du kommer längta tillbaka till det om ett par år. Gå gärna och klipp dig också! Det är mycket billigare att klippa ett kort hår så passa på att gör det nu. Frisören kan lätt snygga till tåtarna som sticker ut och runt öronen! Skrattar lite när jag tänker tillbaka på hur jag såg ut emellanåt, men vad gör det nu!



Fyll inte livet med år, fyll åren med liv.



Kram!



PS, jag fattar inte hur jag lyckades lägga in kommentaren två gånger igår. Mycket märkligt.

2009-01-15 @ 09:42:44
Postat av: Johanna svarar

Jessica - Jag har faktikst inte vågat färga mitt hår än. Jag fick för bara någon månad sen en allergisk reaktion på ett nytt smink jag testade, så jag har inte vågat göra någonting åt håret. Men det kommer nog relativt snart! Jag älskar att färga och sling håret, har nog provat det mesta egentligen! :)



Jag vet att jag säkerligen kommer att sakna att ha kort hår. Nu har det blivit så pass lång att jag faktiskt måste torka det när jag gått ur duschen, haha! Jobbigt värre!



Men men, ska nu nästa vecka ringa och boka en tid för att fixa till håret. Måste få bort dom fula testarna vid öronen! :)

2009-01-15 @ 12:19:04
URL: http://johannamariams.blogg.se/
Postat av: Johanna svarar

Elisabeth - Vad kul att du nu skippar peruken! :) Måste vara en jättebefrielse! Jag använde ju väääldigt sällan min peruk, men jag var mycket glad att slippa ha sjal!! FY säger jag bara! Nu är väl största problemet alla virvlar man har i skallen. Jag får Stig-Helmer frisyrer jämt, haha! 2009 blir vårt år! :D



kram kram

2009-01-15 @ 19:42:58
URL: http://johannamariams.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0